پرش به محتوا
خانه » وبلاگ » کولر گازی چیست؟ انواع کولر گازی

کولر گازی چیست؟ انواع کولر گازی

کولر گازی در واقع گرمایش محیط ما را تخلیه کرده و همین امر باعث کاهش دما و سرد شدن محیط میشود.


انواع کولر گازی


۱- کولر گازی اسپیلت
۲- کولر گازی پنجره ای
۳- کولر گازی پرتابل

کولر گازی اسپیلت

کولر گازی اسپلیت یک سیکل تبرید را به دو قسمت تقسیم کرده و یک قسمت آن در داخل محیط ساختمان و دیگری در بیرون از ساختمان و در هوای آزاد نصب می شود. با این کار قسمت پر سرو صدای سیکل یعنی کمپرسور، به بیرون از محیط ساختمان منتقل شده و تنها قسمت اواپراتور که وجود آن در داخل محیط ضروری می باشد. در داخل قرار می گیرد.

دستگاه داخلی کولر گازی اسپلیت می تواند بصورت دیواری (Wall Mounted)، سقفی کاستی (Cassette) ، سقفی (Ceiling) ، زمینی (Floor) و کانالی (Duct) باشد.

کولر گازی چیست

در نوع اسپلیت کانالی آن، نیاز به یک سیستم کانال کشی برای توزیع هوای مطبوع می باشد.

کولر گازی اسپیلت ایستاده

سیستم کولر گازی اسپیلت ایستاده نیز، دارای دستگاه داخلی و بیرونی بوده و کاملا مشابه اسپیلت ساده می باشد. تنها تفاوت این سیستم با سیستم های قبلی در این است که طراحی دستگاه داخلی این سیستم، مخصوصا فن آن، برای فضاهای بزرگ مانند سالن ها ، اداره جات و مساجد مناسب بوده و پرتاب باد این دستگاه بیشتر از دستگاههای قبلی می باشد.

انوع مختلفی از کولر گازی اسپلیت ایستاده ساخته می شود در بعضی از انواع آن خروجی هوا دستگاه از نوع کانالی بوده و توزیع هوا توسط سیستم کانال می باشد.

در برخی از این دستگاهها کمپرسور نیز در داخل دستگاه داخلی قرار می گیرد و دستگاه بیرونی فقط شامل کندانسور است.

مطالعه بیشتر:  شارژ گاز کولر گازی اسپیلت با گاز R407c،آموزش شارژ گاز کولر گازی

ظاهراً این دستگاه شبیه یک یخچال یا کمد مرتفع می باشد و به دلیل ظاهر آن و ایستایی آن بر روی زمین آن را دستگاه ایستاده یا کابینتی می نامند.

کولر گازی مولتی پنل یا چند تکه

در کولر گازی مولتی پنل یک دستگاه بیرونی شامل کندانسور هوایی و کمپرسور و چند دستگاه داخلی از انوع مختلف ذکر شده می تواند وجود داشته باشد. تعداد دستگاه های داخلی از ۲ تا حدود ۱۰۰ عدد می تواند باشد.

سیستم هایی که دارای بیش از چهار پنل داخلی می باشند، معمولا با استفاده از تکنولوژی پیشرفته ی الکترونیکی، قابلیت کنترل و استفاده ی مجزای هر دستگاه داخلی، مانند یک دستگاه کاملاً مستقل را دارند که اصطلاحاً به آنها سیستمهای جریان مبرد متغییر (Variable Refrigerant Flow) یا VRF گفته می شود.

کولر گازی پنجره ای یا اتاقی

کولر گازی پنجره ای یا اتاقی برای تهویه مطبوع یک محل کوچک و محدود، ماننده یک اتاق بکار می رود و تبرید در آن به روش تراکمی می باشد.

ظرفیت معمول کولر گازی پنجره ای بین ۱۲۰۰۰ تا ۲۴۰۰۰۰ (۱ تا ۲ تن تبرید) می باشد.

کولر گازی های پنجره ای معمولاً در درون پنجره ها نصب می گردند و با برداشتن قسمتی از شیشته پنجره، نیمی از بدنه ی کولر و یا فقط قسمت جلوییی دستگاه در فضای داخلی اتاق قرار گرفته و پشت دستگاه در بیرون از هوای اتاق و در معرض جریان هوای آزاد قرار می گیرد. به همین علت این دستگاه را کولر گازی پنجره ای نیر (Window Type) می نامند.

اجزای اصلی کولر گازی پنجره ای

۱- کمپرسور: کمپرسور مورد استفاده در کولر گازی پنجره ای از نوع بسته بوده و معمولاً رفت و برگشتی و یا دوار غلطکی می باشد که به خاطر قرار گرفتن دستگاه در داخل محیط اتاق، معمولاً صدای کمپرسور این نوع دستگاه کاملاً محسوس است.

مطالعه بیشتر:  علت یخ زدن داکت اسپلیت|رفع مشکل برفک زدن لوله های داکت اسپلیت

در ساختمان کولر گازی پنجره ای کمپرسور، معمولاً در وسط بدنه و متمایل به سمت عقب کولر گازی و سمت کندانسور می باشد.

۲- کندانسور: کندانسور در کولر گازی پنجره ای، معمولاً از نوع کندانسورهای هوایی کوچک (کویل صفحه ای پرده دار)، می باشد و در قسمت انتهای (عقب) کولر گازی و در معرض هوای آزاد قرار می گیرد. تبادل حرارت در این کندانسور به طریق اجباری و توسط یک فن می باشد.

۳- لوله مویین: همانطور که قبلاً ذکر شد، لوله مویین در سیستم های کوچک تهویه مطبوع جایگزین شیر انبساط بوده و به منظور کنترل دبی جریان در اواپراتور و متعادل کردن فشار مبرد، استفاده می شود.

۴- اواپراتور: اواپراتور نیز در کولر گازی پنجره ای از نوع کویل انبساط مستقیم بوده و توسط جریان اجباری هوا، محل مورد نظر را خنک می کند.

برای تامین کنوکسیون اجباری در کویل اواپراتور، از یک فن گریز از مرکز کوچک استفاده می شود. اواپراتور در این دستگاه ، در قسمت جلوی آن و در داخل فضای اتاق مورد نظر برای تهویه قرار دارد.

کولر گازی پرتابل یا قابل حمل

کولر گازی پرتابل، ساختمانی کاملاً مشابه کولر گازی پنجره ای دارد، با این تفاوت که قابل حمل بوده و در محل خاصی نصب نمی شود. ظرفیت این کولرها معمولاً بین ۹۰۰۰ تا ۱۸۰۰۰ بی تی یو بر ساعت می باشد. جهت هدایت هوای گرم خروجی از کندانسور دستگاه معمولاً از یک لوله پلاستیکی استفاده می شود ,موارد استفاده این دستگاه بیشتر در فضاهای کوچک و اتاقکها می باشد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *