پرش به محتوا
خانه » وبلاگ » ترموستات کولر گازی|انواع ترموستات کولر گازی|تعویض ترموستات کولر گازی

ترموستات کولر گازی|انواع ترموستات کولر گازی|تعویض ترموستات کولر گازی

ترموستات چیست؟

ترموستات کنترل کننده الکتریکی خودکار است برای تنظیم دما در فضای بسته، معمولاً آن را به دستگاه های گرم یا سرد ساز متصل می کنند تا با قطع و وصل دستگاه، آن فضا را در دمای تنظیم شده ثابت نگه دارد.
هنگامی که دما به نقطه تنظیم برسد، ترموستات مدار برقی دستگاه را قطع می کند و وقتی دما ۳ الی ۵ درجه از نقطه تنظیم پایین تر رود، دوباره مدار را وصل می کند و دستگاه روشن می شود.

انواع ترموستات کولر گازی

ترموستات الکترومکانیکی کولر گازی : این نوع ترموستات با استفاده از فرمان حسگر حرارتی توسط یکسری رابط مکانیکی به میکروسوئیچ، سبب قطع و وصل مدار الکتریکی می شود محصول این نوع تکنولوژی دارای عمری طولانی است.

ترموستات الکترومکانیکی دارای دو نوع حسگر دما می باشد. یک نوع آن بر اساس اصل انبساط مایع عمل می کند. این سیستم حرارتی که diastat نامیده می شود و با نام ترموستات مویین نیز شناخته شده است، شامل: سنسور یا حسگر، لوله مویین و دیافراگم می باشد. هنگامی که دمای سنسور بالا می رود مایع از طریق لوله مویین به داخل دیافراگم رفته و ایجاد انبساط کاری (Working distention) می نماید. به وسیله این انبساط کاری کلید فنری (Snap action) به کار می افتد که می تواند مدار را باز کنند یا ببندد..

و نوع دیگر توسط انبساط فلز؛ که ترموستات بایمتال نامیده می شود، مستقیماً با انبساط فلز، کلید فنری عمل می کند.

ترموستات الکترونیکی کولر گازی: این نوع ترموستات فرمان دریافت شده از سنسور دمایی را توسط جریان الکترونیکی به یک رله مینیاتوری منتقل و سبب قطع و وصل جریان الکتریکی می گردد.به این نوع ترموستات ،ترموستات دیجیتال کولرگازی نیز گفته میشود.

مطالعه بیشتر:  نمایندگی نصب، سرویس و تعمیر کولر گازی اسپلیت موراکو MORACO

علائم خرابی ترموستات کولر گازی

هنگامی که کمپرسور کولر گازی استارت نمیشود یکی از دلایل این امر خرابی ترموستات کولر گازی است و مورد بعدی قطع نشدن کمپرسور و کارکرد دائم کمپرسور کولر گازی است که علت این مشکل کولر گازی اسپلیت نیز خرابی ترموستات کولر گازی میتواند باشد و یا خرابی برد کولر گازی نیز میتواند باشد.

علت خرابی ترموستات کولر گازی چیست؟

عمده ترین دلیل خرابی ترموستات کولر گازی را میتوان کیفیت پائین ترموستات دانست و علت بعدی نوسانات برق که معمولا بر روی ترموستاتهای دیجیتال این تاثیر بیشتر است.

آموزش تعویض ترموستات کولر گازی اسپیلت

هنگامی که ترموستات اسپیلت مشکل دارد بمعنی خرابی سنسور ترموستات است و برای تعویض سنسور حتما مقدار اهم سنسور کولر گازی را حتما باید بدانیم.

تعویض ترموستات داکت اسپیلت

داکت اسپیلتها نیز دارای ترموستات هستند و معمولا این ترموستات بصورت مکانیکی است ولی در سیستمهای داکت اسپلیت جدید از ترموستات دیجیتال جهت داکت اسپیلت استفاده مینمایند.برای تعویض ترموستات داکت اسپیلت باید ابتدا سیم کشی کولر گازی را بررسی نمایید و مهمترین قسمت اینکار تشخیص سیم دورهای فن داکت اسپیلت و سیم فرمان کمپرسور داکت اسپلیت است.


شرکت آرمان تهویه بعنوان نمایندگی تعمیر کولر گازی از کلیه برندها آماده ارائه خدمات به مشتریان است، همچنین در صورت نیاز به تعمیر داکت اسپلیت نیز میتوانید با ما در تماس باشید.

دیدگاه ها

  1. سلام استاد اسپیلت ۲۴هزار من فقط رو فن کار میکنه اومدن گازش رو چک کردن درسته فقط اینکه از فن میخاد رد بشه کولر نمیتونه تو یه ثانیه میره رو فن چکار کنم گنبد کاووس نتونستن سنسور عوض کنم میشه یانه

    1. سلام و عرض ادب
      احتمالا مشکل افت ولتاژ یا خرابی کمپرسور است باید تعمیرکار تعویض خازن و نصب هارد استارت را تست نماید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *